Wednesday, January 16, 2013

Intervju med Katrine M.E. Strøm - Bakeriet


Etter å ha sett danseforestillingen Bakeriet var det ingen tvil om at vi i SUS ønsket å snakke med noen som hadde med forestillingen å gjøre. Rett før jul var jeg (Une) så heldig å få prate med Katrine M. E. Strøm - selve skaperen av Bakeriet. Det er hun som står bak konsept, manus og regi.

Selv om jeg har sett forestillingen og vet hva den dreier seg om, er jeg veldig interessert i å høre Katrines beskrivelse av den. ”Ensomhet, og at man er avhengig av å bli sett før man dør”, svarer hun. ”Det er noe ødelagt med alle dukkene, og jeg tenker at alle mennesker har noe ødelagt inni seg. Jeg hadde lyst til å få fram den sårbarheten ved at alt kunne gå i stå hvis man ikke så hverandre. Det er noe man sjelden lager barneteater om. ”

Når jeg spør om hvor ideen kom fra, forteller Katrine at moren hennes elsket i å bake, og det var så spennende å komme hjem til lukta av noe nybakt for å deretter løpe og se hva hun hadde bakt denne gangen. Det er lukta som har vært selve utgangspunktet til forestillingen, og Katrine ville lage en forestilling for barn med lukt som et element.

Jeg uttrykker at vi ble veldig begeistret over pepperkakelukten, og da forteller Katrine at noe av det første de gjorde var å besøke et bakeri midt på natta, og det var en stor inspirasjonskilde. Jeg spør om hva som var mest utfordrene med prosessen, og får til svar at det som kan være utfordrende i enhver prosess er at man er veldig mange forskjellige kunstnere som skal tilpasse seg hverandre, men den største utfordringen i denne prosessen var å tilpasse musikken til bevegelsene.

http://www.showbox.no/resources/12/images/13/Bakeriet_3.jpeg
Foto: Mariell Amelie Lind-Hansen

I våre tidligere intervjuer har vi spurt om hvordan en vanlig dag ser ut, så jeg spør Katrine også, og hun svarer først og fremst at det varierer veldig. ”Det er mye papirarbeid, søknader og rapporter, men når vi skal lage teater derimot, er det veldig gøy. Da er det masse prøver, og jeg får med meg de beste folka som jeg vet om på det tidspunktet og så lager vi forestillingen. Vi jobber veldig intenst i prøveperioden. Ukene før jobber vi gjerne 14-16 timer hver dag og gjør ikke annet enn å jobbe og spise, men det er veldig gøy, for alle har en felles idé om at det skal bli bra. ”

Av erfaring vet jeg at skoleforestillinger ofte kan miste litt effekten, nettopp fordi den spilles i en gymsal hvor ribbeveggene er scenevegger, og lyset fra lysstoffrørene ødelegger stemningen. Dette er ikke tilfelle når Katma turnerer rundt på skoler med ”Bakeriet”, for de har nemlig med seg alt de trenger av utstyr for å kunne bygge et lite teater i gymsalen. Katrine påpeker også at hun vil bringe teater til de små stedene som aldri får besøk av teater ellers. Til slutt roser hun danserne og sier at de jobber veldig hardt og er presise – noe man er avhengige av i denne typen forestillinger.

Tusen takk for et intervjuet, Katrine. Du får det til å høres veldig morsomt ut å jobbe med scenekunst! 

Les vårt TankeSUS om Bakeriet HER.

No comments:

Post a Comment