Etter å ha sett danseforestillingen Bakeriet var det ingen tvil om at vi i SUS ønsket å snakke med noen som hadde med forestillingen å gjøre. Rett før jul var jeg (Une) så heldig å få prate med Katrine M. E. Strøm - selve skaperen av Bakeriet. Det er hun som står bak konsept, manus og regi.
Selv om jeg har sett forestillingen og vet hva den dreier
seg om, er jeg veldig interessert i å høre Katrines beskrivelse av den. ”Ensomhet,
og at man er avhengig av å bli sett før man dør”, svarer hun. ”Det er noe
ødelagt med alle dukkene, og jeg tenker at alle mennesker har noe ødelagt inni
seg. Jeg hadde lyst til å få fram den sårbarheten ved at alt kunne gå i stå
hvis man ikke så hverandre. Det er noe man sjelden lager barneteater om. ”
Når jeg spør om hvor ideen kom fra, forteller Katrine at
moren hennes elsket i å bake, og det var så spennende å komme hjem til lukta av
noe nybakt for å deretter løpe og se hva hun hadde bakt denne gangen. Det er
lukta som har vært selve utgangspunktet til forestillingen, og Katrine ville
lage en forestilling for barn med lukt som et element.
Jeg uttrykker at vi ble veldig begeistret over
pepperkakelukten, og da forteller Katrine at noe av det første de gjorde var å
besøke et bakeri midt på natta, og det var en stor inspirasjonskilde. Jeg spør
om hva som var mest utfordrene med prosessen, og får til svar at det som kan
være utfordrende i enhver prosess er at man er veldig mange forskjellige
kunstnere som skal tilpasse seg hverandre, men den største utfordringen i denne prosessen var å tilpasse musikken
til bevegelsene.
Foto: Mariell Amelie Lind-Hansen
I våre tidligere intervjuer har vi spurt om hvordan en
vanlig dag ser ut, så jeg spør Katrine også, og hun svarer først og fremst at
det varierer veldig. ”Det er mye papirarbeid, søknader og rapporter, men når vi skal lage teater derimot, er det
veldig gøy. Da er det masse prøver, og jeg får med meg de beste folka som jeg
vet om på det tidspunktet og så lager vi forestillingen. Vi jobber veldig
intenst i prøveperioden. Ukene før jobber vi gjerne 14-16 timer hver dag og
gjør ikke annet enn å jobbe og spise, men det er veldig gøy, for alle har en felles
idé om at det skal bli bra. ”
Av erfaring vet jeg at skoleforestillinger ofte kan miste
litt effekten, nettopp fordi den spilles i en gymsal hvor ribbeveggene er
scenevegger, og lyset fra lysstoffrørene ødelegger stemningen. Dette er ikke
tilfelle når Katma turnerer rundt på skoler med ”Bakeriet”, for de har nemlig
med seg alt de trenger av utstyr for å kunne bygge et lite teater i gymsalen.
Katrine påpeker også at hun vil bringe teater til de små stedene som aldri får besøk
av teater ellers. Til slutt roser hun danserne og sier at de jobber veldig
hardt og er presise – noe man er avhengige av i denne typen forestillinger.
Tusen takk for et intervjuet,
Katrine. Du får det til å høres veldig morsomt ut å jobbe med scenekunst!
Les
vårt TankeSUS om Bakeriet HER.
No comments:
Post a Comment